Posted on Napsat komentář

Je bolest špatná?

Bolest zad, hlavy nebo jiné části těla je vnímána velmi negativně. To je na jednu stranu přirozené, protože bolest přináší jakýsi pocit nepohodlí, omezení v každodenním životě a strach či úzkost. Velmi jednoduše řečeno. Na druhou stranu je bolest obyčejným signálem lidského těla, který nám říká, že je potřeba něco změnit. Bolest sama o sobě ale vlastně špatná není.

Bolest je takový posel. Naše reakce na ni přináší negativní emoce a velmi často zhoršuje kvalitu našeho života. Avšak postoj k bolesti samotné může stát za tím, že se nemůžeme bolesti zbavit. Náš postoj může mít dvě extrémní tváře. Na jedné straně je tu odmítání, ignorování a vyhýbání se bolesti. Na straně druhé se náš vztah k bolesti může stát až toxický. Tehdy kdy bolest využíváme k získání pozornosti nebo je bolest hlavním pocitem, který máme. Přijetí a pochopení našeho vztahu k bolesti je krokem k jejímu řešení.

woman looking at sunset

Bolest můžeme vidět jako nástroj pro krok kupředu. Připomíná nám, že něco není v pořádku. Ale bolest samotná vlastně přichází v náš prospěch. Jak těžké je toto někdy vidět, ale jak osvobozující může uvědomění si tohoto faktu. Je zajímavé, že právě postoj k bolesti hraje významnou roli při jejím odstranění. A jak vlastně můžeme nevidět bolest jako špatnou?

Ještě jedna poznámka. To že bolest není špatná, ale neznamená, že s ní musíme žít a měli bychom se s ní spřátelit do konce života. Spíš hraje v našem životě určitou úlohu a když ji splní, tak je čas se s ní zase rozloučit.

stacking brown stones

Ve vnímání bolesti je často těžké udělat změnu a vše často vidíme opravdu hodně černě. Pár následujících otázek může pomoci vidět bolest jako takové volání o pomoc našeho těla spíše než jako otravnou nepříjemnost. Ještě než si otázky přečtete, tak doporučuji se hezky posadit, zavřít oči a několikrát se zhluboka nadechnout a vydechnout. Takovou pauzu můžete udělat i po každé otázce. Odpovědi si můžete zapsat nebo si je říct jen pro sebe. Psaní poznámek může být užitečné v těžkých chvílích, kdy se k nim můžeme vrátit. Teď už k otázkám:

• Co mi bolest v mém životě přinesla?
  • Od té doby, co mám bolesti, dělám více pro své zdraví?
  • Setkal/a jsem se s novými situacemi, lidmi, příteli, informacemi vlivem bolesti?
  • Naučila jsem se díky bolest něco nového?

Na otázky nemusíte znát odpověď hned. A také se mohou odpovědi měnit. Avšak jejich zodpovězení může pomoci trochu odlehčit těžkost situace a získat odstup, z kterého často můžeme lépe vidět řešení.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Nechápejte mě špatně. Neplatí pravidlo, že bychom si měli říkat, jak je vše skvělé a v pořádku, i když máme bolest. Neměli bychom ale bolest samotnou nesnášet nebo ignorovat. Lepší je se podívat na co bolest poukazuje, jít více do hloubky a vidět tento signál jako krok k sobě a možná i jako první krok k péči o sebe. Možná právě díky bolesti začnete o své zdraví pečovat a vyhnete se chronickým nemocím. Nebo se rozhodnete lépe stravovat a podaří se Vám odhodit několik kil, které do budoucna nebudou zatěžovat Vaše klouby. Možná díky bolesti budete na místě, kde potkáte životního partnera. Chci jen říct, že i bolest má v našich životech místo. Není ani dobrá ani špatná. Je to prostě bolest.