Bolesti zad: 5 věcí, které nedělat

Začaly Vás bolest záda, možná poprvé v životě, a vy nevíte, co dělat nebo nedělat, abyste si ještě nepřihoršili? Dnes uvádím pár věcí, které není příliš dobré provádět, pakliže Vás záda bolí. Konkrétně půjde o bolesti v oblasti beder a kříže.

Neležte celý den

To platí samozřejmě tehdy, kdy nejste po úrazu páteře, ale máte “jen” bolesti zad ze známé či neznámé příčiny, ale každopádně Vaše bolest nebyla způsobena při úrazu, pádu nebo autonehodě. Tělo si většinou žádá odpočinek, ale neležte celý den. Tělo potřebuje i pohyb, často se stane, že vleže záda ještě více zatuhnout a bolesti Vás budou trápit delší dobu. Proto je dobré střídat vhodný leh s pohybem.

IMG_4719

Během dne si samozřejmě lehnout na nějaký čas můžete a to v případě kdy se jedná o akutní bolest. Tedy bolest kterou máte jen několik dní. Leh můžeme doporučit občasně přes den, kdy máte velkou intenzitu bolesti. Ležet byste měli spíše na tvrdším a rovném povrchu. Tím může být tužší matrace nebo třeba karimatka na zemi. Raději se vyhýbejte gauči, na kterém se pravděpodobně propadnete. Vleže byste měli zachovat napřímení páteře a mírné prohnutí v bedrech. Toho můžete dosáhnout vleže na břiše, na zádech i na boku. Leh na břiše je velmi vhodný, můžete ho také střídat  polohováním na předloktí. Vleže na zádech pro udržení prohnutí v bedrech můžete zvolit srolovaný ručník pod bedry. Vleže na boku je dobré kolena vypodložit polštářem a boky střídat pakliže je to možné.

IMG_4718

Nebojte se pohybu

Leh ale prokládejte pohybem. Samozřejmě se nejedná o náročné pohybového aktivitu typu zvedání závaží v posilovně nebo těžké fyzické práci. Snažte se hýbat přirozeně a záda “nešetřit” jen pro obavu z bolesti. Snažte se rozlišit, kdy pohyb opravdu bolí a kdy jen záda šetříme. V případě bolesti provádějte pohyb opatrněji, ale pakliže bolest není, tak se pohybujte jako kdykoli předtím. To platí pro obyčejné aktivity jako je oblékání, umývání nebo chůze. Pohyb danou oblast lépe prokrvuje, okysličuje, hydratuje a přináší potřebnou výživu do všech struktur. Tkáně tak mohou mít lepší funkčnost.

Dlouho neseďte

Při sedu působíme velký tlak do beder a pakliže vsedě setrváváme dlouhou dobu, pak záda mají opět tendenci “tuhnout”. Dochází ke sníženému krevnímu oběhu v této oblasti, tkáně ztrácejí na objemu, více na sebe tlačí a přidávají tak na bolesti. Dlouhodobý sed je také spojen s rychlejším stárnutím meziobratlových plotének.

IMG_4717

Většina z nás má navíc ve zvyku sedět špatně. Tedy s kulatými zády. V takovém sedu se již tak velký tlak nerovnoměrně soustředí do menšího místa, než při správném, napřímeném sedu a tak může bolesti ještě více provokovat.

Nerotujte

Rotace trupu může zhoršit Vaše bolesti zad. Ačkoli máme někdy tendenci se protáhnout do rotace, tak při bolestech toto není zcela vhodné cvičení. Může dojít ještě k větší blokádě nebo posunutí tkání v bolestivém místě a rotací tak můžeme ještě zhoršit náš stav.

IMG_4720

Proto je lepší vyhýbat se přechodně cvičení do rotace. Především tehdy, kdy se ještě přitahujeme rukama nebo v rotaci sedíme. Určitě není vhodné provádět jakýkoli švihový pohyb a tím méně do rotace. Neznamená to však být strnulý. Jemné otáčení v běžných denních aktivitách provádějte, pakliže nebolí a je v malém rozsahu.

Nehrbte se

To platí pro sezení, stání nebo chůzi. Snažte se být napřímení. Zkuste si to třeba teď hned. Při napřímení na sobě můžete pozorovat, že jste najednou vyšší. To je tím, že aktivujete více svalů a zvětšíte tak prostor mezi obratly. Tím zmenšíte tlak na bolestivé místo. Sice můžete cítit jinou “bolest”. Ta je svalového původu právě u těch svalů, které pracují na napřimování. Ty na takovéto držení těla nejsou zvyklé. Zatím. Ale zvyknou si a následně takovým držením těla budete chránit svou páteř.

Written by Veronika

Ahoj na svém blogu Přirozeně zdravě píšu hlavně lifestylové články o zdraví, minimalismu, pomalém životě nebo o životě ve Francii. Web FyzioFitness je zaměřený na problematiku fyzioterapie a je primárně určen pro pacienty, kteří hledají odpovědi na své otázky nebo rady ohledně svého zdraví. Určitá část je věnována i prevenci a obecnému zdraví.